K O M U N I K A T
Zarząd Spółdzielni Mieszkaniowej w Sokółce informuje, iż zgodnie z Uchwałą Rady Nadzorczej Nr 22/2018 z dnia 27-06-2018 roku
z dniem 1 października 2018 roku ulegają zmianie stawki opłaty eksploatacyjnej, energii elektrycznej i ubezpieczenia w zasobach mieszkaniowych położonych na terenie miasta Sokółka.
1. Dotychczasowe stawki:
- konserwacja zasobów - 0,48 zł/m2
- utrzymanie terenów - 0,32 zł/m2
- administrowanie - 0,24 zł/m2
Razem: 1,04 zł/m2
zastępuje składnik opłata eksploatacyjna.
Zostaje ona podwyższona z dotychczasowej kwoty (będącej sumą w/w stawek) 1,04 zł/m2 do 1,39 zł/m2. Różnica wynosi - 0,35 zł/m2.
- Stawka za energię elektryczną zostaje obniżona z kwoty 0,12 zł/m2 do kwoty 0,11 zł/m2. Różnica - 0,01 zł/m2.
- Opłata za ubezpieczenie zostaje podwyższona z kwoty 0,01 zł/m2 do kwoty 0,02 zł/m2. Różnica +0,01 zł/m2.
W zasobach mieszkaniowych w Sidrze :
Dotychczasowe stawki:
- konserwacja zasobów – 0,45 zł/m2
- administrowanie - 0,20 zł/m2
zastępuje jedna opłata eksploatacyjna, która ulega podwyższeniu z dotychczasowej kwoty 0,65 zł/m2 do 1,65 zł/m2 o 1,00 zł/m2 .
U Z A S A D N I E N I E
Zgodnie z Ustawą o Spółdzielniach Mieszkaniowych przychody z tytułu opłat eksploatacyjnych powinny w całości pokrywać ponoszone koszty. W przypadku naszej Spółdzielni Zarząd od lat stał na stanowisku, iż dopóki dochody uzyskiwane z pozostałej działalności pozwalają na pokrycie strat na działalności statutowej nie należy podnosić opłat.
W chwili obecnej dochody uzyskiwane z działalności gospodarczej nie wystarczają na pokrycie straty na gospodarowaniu częściami wspólnymi nieruchomości i konieczne jest podniesienie opłat.
Ad 1.
Ostatnia regulacja wysokości opłat eksploatacyjnych miała miejsce w 2010 roku. W zaleceniach z przeprowadzonej w tym roku lustracji ustawowej znalazł się zapis o konieczności uregulowania wysokości opłat.
Opłata eksploatacyjna służy pokryciu kosztów konserwacji nieruchomości, utrzymania w czystości terenów, utrzymania mienia spółdzielni i administrowania.
Opłaty eksploatacyjne w zasobach rosną z kwoty 1,04 zł/m2 (suma dotychczasowych opłat) do 1,39 zł/m2 o kwotę 0,35 zł/m2.
Bieżący rok niesie kolejne podwyżki kosztów usług. Wzrost minimalnego wynagrodzenia za pracę z kwoty 2 000,- zł w roku 2017 do 2 100,- zł w roku 2018 spowodował wzrost cen zarówno materiałów jak i usług. W ostatnich dwóch latach wg GUS wynagrodzenia wzrosły o 6-7 %, przy coraz bardziej odczuwalnym braku osób chętnych do pracy. Presja wzrostu wynagrodzeń wpływa na wzrost kosztów usług.
Inflacja na rok 2018 znacznie przyspieszyła. Według szacunków GUS w kwietniu 2018 roku wzrosły o 1,6% koszty energii elektrycznej, o 1,3 % ceny paliwa. Indeks cen dóbr konsumpcyjnych był wyższy o 1,6% w stosunku do roku 2017.
Oficjalny cel inflacyjny Narodowego Banku Polskiego w 2018 roku wynosi 2,5%, co z pewnością odbije się na kolejnym wzroście kosztów.
Planowane koszty na 2018 rok pokrywane z opłaty eksploatacyjnej wynoszą w sumie 2 382,6 tys. zł.
Planowane przychody, przy założeniu przeznaczenia wyniku finansowego z pozostałej działalności w całości na pokrycie niedoborów wyniosą w sumie 2 056,1 tys. zł.
Strata wyniesie około 326,5 tys. zł i związku z tym konieczna jest podwyżka opłat o 0,35 zł/m2.
Ad 2.
Koszty energii elektrycznej utrzymujemy na niskim poziomie dzięki zmianie dostawcy z PGE na „Corrente”. Przy założeniu kosztów energii na rok 2018 w wysokości 160 tys. zł obniżamy dotychczasową stawkę o 0,01 zł/m2 z 0,12 zł/m2 do 0,11 zł/m2
Ad 3.
Stawka na ubezpieczenie zasobów i mienia w wysokości 0,01 zł/m2 nie wystarcza na pokrycie kosztów. Ubezpieczenie budynków i mienia w 2018 roku wyniesie 36 tys. zł. W związku z powyższym od dnia 1 października 2018 roku dotychczasowa stawka rośnie o 0,01 zł/m2 do 0,02 zł/ m2.
Zmiana w zakresie energii elektrycznej i ubezpieczeń ma na celu tylko uporządkowanie przyporządkowania wysokości przychodów do ponoszonych kosztów.
Pozostałe składniki opłat zależne od Spółdzielni pozostawiamy na dotychczasowym poziomie.
Kalkulacja opłat do wglądu w Biurze Spółdzielni – pokój nr 10.
Wydruk wysokości opłat obowiązujących od 1 października 2018 roku zostanie dostarczony do skrzynek pocztowych we wrześniu 2018 r.
Zarząd Spółdzielni Mieszkaniowej przypomina iż zgodnie z Uchwałą Rady Nadzorczej Nr 5/2018 z dnia 28-02-2018 roku z dniem 1 lipca 2018 roku wzrasta opłata za sprzątanie klatek schodowych.
Sokółka, dnia 29-06-2018r.